Str. Spiru Haret nr. 10-12, sector 1, 010176, Bucuresti  |  Tel: 021-305.59.99  |  Fax: 021-305.59.89  |  office@pmu.ro

Pentru a-i facilita implementarea și a-i spori utilitatea practică, ghidul de dezvoltare socială și emoțională a fost structurat în două părți. În prima parte, sunt prezentate particularitățile de dezvoltare ale adolescentului și o scurtă analiză a politicilor de promovare a abilităților sociale și emoționale la nivel național și internațional. În cea de-a doua parte, sunt descrise și analizate premisele teoretice ale competenelor socio-emoionale descrise de organizaia CASEL și sunt oferite exemple de activități practice-formative. În vederea formării unor deprinderi practice atât în rândul cadrele didactice, cât și al elevilor, vom argumenta în continuare modul de organizare al fiecărei secțiuni și scopul ei.

1. Particularitățile de dezvoltare ale adolescenților. Această seciune include cunoștine care le sunt necesare cadrelor didactice atunci când își propun să identifice nevoile elevilor lor, riscurile la care aceștia sunt expuși și punctele tari pe care ei le dein și care pot fi valorificate. Desigur, adolescenii pot constitui, prin toate elementele care îi caracterizează, o adevărată provocare pentru sistemul educaional. Pe de altă parte însă, e bine să conștientizăm faptul că adolescența nu este o perioadă de criză în dezvoltarea individului, ci una de tranziie. În plus, nu trebuie ignorat faptul că dezvoltarea neuro-biologică și socială a elevilor depinde și de resursele pe care cadrul didactic le pune la dispoziia tânărului în procesul de formare academică (de exemplu, metodele folosite în predare, strategia de evaluare și de acordare a feedback-ului, comunicarea la clasă, contextele în care se realizează învățarea etc.).
2. Politici de promovare a abilităților sociale i emoționale. Pe scurt, această seciune prezintă eforturile depuse la nivel naional și internaional pentru promovarea abilităilor sociale și emoionale atât în mediul educaional, cât și în afara lui. Sunt menionate politicile educaionale existente, organismele care au ca obiective declarate formarea abilităilor non-cognitive la copii și tineri și, de asemenea, necesitatea și motivele pentru care, la nivel naional, trebuie să fie dezvoltată o politică coerentă și validă, care să sprijine eforturile de dezvoltare sănătoasă și armonioasă a tinerei generații.
3. Fundamentarea teoretică a abilităților CASEL. Miza acestei seciuni este de a ajuta utilizatorul să îneleagă ce sunt, cum se definesc și de ce sunt atât de importante aceste abilităi pentru dezvoltarea armonioasă a adolescentului. Pentru eficientizare (și din lipsa spaiului), această seciune de prezentare a noiunilor teoretice este relativ restrânsă. Considerăm însă că ea este suficientă și necesară pentru a oferi cadrelor didactice și consilierilor o grilă de înelegere a scopului și coninutului activităilor. Această explicitare îi va ajuta să urmărească și să evalueze nivelul de dezvoltare al acestei abilităi la fiecare elev. Mai mult, o înelegere teoretică a acestor abilităi oferă cadrului didactic sau consilierului posibilitatea de a propune el însuși activităi, pornind de la temele și activităile sugerate în acest ghid, și să faciliteze astfel transferul de la descriere la înelegere și, apoi, la practică. Cu alte cuvinte, această seciune încearcă să ofere un sprijin nemijlocit cadrului didactic sau consilierului în procesul de formare a competenelor transferabile la adolesceni. Pentru a asigura coerena în lectură și, mai ales, pentru a spori utilitatea practică a seciunii aplicative, am decis ca subseciunile de fundamentare teoretică a competenelor CASEL să fie inserate în prefaa fiecărui pachet de activități.
4. Activități practic-formative. În această seciune sunt prezentate activităile concrete care pot fi implementate la clasă. Ele urmăresc dezvoltarea competenelor incluse în recomandările CASEL. Aceste sesiuni practice, care constituie corpul principal al ghidului, respectă structura unui plan de lecie, îi implică activ pe elevi și îi încurajează la introspecie și acceptare necondiționată a propriei persoane și a celorlalți.